W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Wałbrzychu
Plac Magistracki 1
58-300 Wałbrzych
tel. 74 665 51 00

Spis telefonów : do pobrania

email: um@um.walbrzych.pl

NIP: 8861005204 REGON: 000579595
TERYT Gminy: 0265011

E-PUAP link do Platformy : e-puap
Adres skrytki e-puap : /umwalbrzych/skrytka

Strona archiwalna BIP

Zarządzenie Nr 331/2012 Prezydenta Miasta Wałbrzycha z dnia 23 kwietnia 2012r. w sprawie przyjęcia założeń do opracowania arkusza organizacji szkoły na rok szkolny 2012/2013

 

ZARZĄDZENIE Nr 331/2012

PREZYDENTA MIASTA WAŁBRZYCHA

z dnia 23 kwietnia 2012 r.



w sprawie przyjęcia założeń do opracowania arkusza organizacji szkoły na rok szkolny 2012/2013.



Na podstawie art. 34a ust. 2 pkt 3, art. 5c pkt 3 ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:




§ 1.


Ustalam założenia do opracowania arkusza organizacji szkoły na rok szkolny 2012/2013 w szkołach prowadzonych przez Gminę Wałbrzych, które stanowią Załącznik do niniejszego zarządzenia.


§ 2.


Wykonanie zarządzenia powierzam Kierownikowi Biura Edukacji i Wychowania.


§ 3.


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej.




 


Załącznik

do zarządzenia nr 331/2012

Prezydenta Miasta Wałbrzycha

z dnia 23 kwietnia 2012r.

 

Założenia do opracowania arkusza organizacji szkoły

na rok szkolny 2012/2013



Przy planowaniu organizacji pracy szkoły należy uwzględnić obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności:


  1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.);

  2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela ( Dz.U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.);

  3. Rozporządzenie MEN z dnia 07 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych;

  4. Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.);

  5. Rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506);

  6. Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 1999 r. Nr 67, poz. 756 z późn. zm.);

  7. Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.);

  8. Rozporządzenie MENiS z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232 z późn. zm.);

  9. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487);

  10. Rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516);

  11. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490);

  12. Uchwała Nr XII/85/11 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 13 maja 2011 r.
    w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nauczycielom zajmującym stanowiska kierownicze w szkołach i zasad zwalniania ich od obowiązku realizacji tych zajęć oraz tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli szkół.



  1. Podstawą przygotowania arkusza organizacji szkoły są:

  1. opracowany plan nauczania na cały cykl kształcenia dla szkoły podstawowej/gimnazjum,
    na podstawie obowiązujących ramowych planów nauczania;

  2. otrzymane od Kierownika Biura Edukacji i Wychowania zadania naborowe do klas pierwszych oraz oddziałów przedszkolnych dla dzieci, które obowiązane są odbyć roczne przygotowanie przedszkolne;

  3. zgoda Kierownika Biura Edukacji i Wychowania na zwiększenie zadań w szczególnie uzasadnionych przypadkach;

  4. dokumenty związane z organizacją placówki, które należy dołączyć do arkusza organizacji szkoły, m.in.:

- aktualny wykaz numerów orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego ( bez danych osobowych) lub indywidualnego nauczania (przypisanych do poszczególnych klas, data wydania orzeczenia, na jaki okres) wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną,

- pisemna zgoda organu prowadzącego na finansowanie planowanych dodatkowych działań/zajęć (m.in.: programy własne, innowacje wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych),

- informacja o nauczycielach w podziale na stopnie awansu zawodowego przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych w roku szkolnym 2012/2013, ze wskazaniem terminów złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań (art. 9d ust.8 KN),

- zarządzenie dyrektora szkoły (kserokopia) określające liczbę tygodni w roku szkolnym;

  1. jeżeli wstępne opracowanie arkusza wskazuje na konieczność odstępstw od ustalonych zasad, przed umieszczeniem w arkuszu organizacyjnym należy je uzgodnić w formie pisemnej z Kierownikiem Biura Edukacji i Wychowania do 26 kwietnia 2012 r.;

  2. arkusz ,przedłożony przez dyrektora szkoły do zatwierdzenia powinien zawierać liczbę godzin dydaktyczno-wychowawczych oraz liczbę etatów pracowników administracji i obsługi znajdującą zabezpieczenie w planie finansowym szkoły;

  3. aneks nr 1 obowiązujący od 1 września 2012 r., uwzględniający wszelkie zmiany
    w planowanej organizacji szkoły należy złożyć wraz z obowiązującymi dokumentami w nieprzekraczalnym terminie do 3 września 2012 r.;

  4. w przypadku kolejnych zmian w trakcie roku szkolnego, do pisma przewodniego należy dołączyć niezbędne dokumenty potwierdzające konieczność zmiany, uzyskać akceptację i przedłożyć stosowny aneks;

  5. tygodniowy wymiar godzin nauczania indywidualnego orzeczony przez PPP należy planować w minimalnym wymiarze określonym w Rozporządzeniu MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2008 r. Nr 175, poz. 1086); przyznanie większej liczby godzin nauczania indywidualnego może nastąpić w szczególnie uzasadnionej sytuacji, o ile szkoła dysponuje środkami na ich realizację;

  6. nauczanie indywidualne nie może stanowić pensum nauczyciela i należy je planować jako godziny ponadwymiarowe;

  7. nauczanie indywidualne można wdrożyć do realizacji z chwilą otrzymania pisma od Kierownika Biura Edukacji i Wychowania, następnie wprowadzić zmianę aneksem;

  8. wszelkie zmiany w organizacji pracy szkoły, powstałe w trakcie roku szkolnego, należy zgłaszać do akceptacji niezwłocznie na co najmniej 5 dni przed datą wprowadzania zmian;

  9. niedopuszczalne jest przedłożenie do zatwierdzenia aneksu po dacie obowiązywania zmian;

  10. za opracowanie arkusza organizacji szkoły, zgodnie z obowiązującymi aktualnie przepisami prawa, odpowiedzialny jest dyrektor szkoły; wypełniony arkusz organizacji pracy szkoły w ustalonych terminach składa się w Biurze Edukacji i Wychowania za pośrednictwem Biura Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego.




II. Zasady tworzenia oddziałów.


  1. Liczba uczniów na oddział powinna wynosić nie mniej niż 26. Mniejsza może być jedynie w uzasadnionych przypadkach za zgodą Kierownika Biura Edukacji i Wychowania.

  2. Liczba dzieci w oddziałach przedszkolnych nie może przekraczać 25.

  3. Liczba dzieci w oddziale przedszkola specjalnego dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym powinna wynosić od 6 do 10.

  4. Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy nie powinna przekraczać 25.

  5. W oddziałach naborowych szkoła z oddziałami integracyjnymi tworzy po jednym oddziale integracyjnym z liczbą uczniów od 3-5 z orzeczeniami do kształcenia specjalnego a pozostałe oddziały integracyjne ma obowiązek dostosować do maksymalnej liczby 5 uczniów zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego, zwiększając tym samym liczbę oddziałów ogólnodostępnych. Liczba uczniów z orzeczeniami do kształcenia specjalnego w pozostałych oddziałach wynosi od 3 do 5.

  6. Utworzenie oddziałów integracyjnych, wyrównawczych lub terapeutycznych wymaga uzgodnień z organem prowadzącym.

  7. W szkole z oddziałami integracyjnymi dodatkowo zatrudnia się nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym w wymiarze 10 godzin na oddział integracyjny. Przyznane godziny mogą być wykorzystane wyłącznie w oddziałach integracyjnych dla nauczyciela wspomagającego zajęcia dydaktyczne w kształceniu integracyjnym. Pula godzin może być rozdzielona pomiędzy oddziały integracyjne przez dyrektora szkoły zgodnie z potrzebami uczniów w poszczególnych oddziałach integracyjnych.

  8. W szkole integracyjnej przydziela się dodatkowo 7 etatów nauczycieli z wykształceniem specjalistycznym z przeznaczeniem na zajęcia rewalidacyjne dla uczniów objętych kształceniem specjalnym.

  9. Podział oddziału na grupy dokonywany jest zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  10. Klasy terapeutyczne organizuje się na podstawie przepisów Rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U z 2010r. Nr 228 poz.1487), wyłącznie za zgodą organu prowadzącego w ramach posiadanych środków finansowych, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

  11. Oddziały klas I szkół podstawowych i gimnazjalnych oraz oddziały przedszkolne dla dzieci, które obowiązane są odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w szkołach podstawowych będą tworzone na podstawie przyznanych zadań rzeczowych w zakresie naboru oraz faktycznie dokonanego naboru zgodnie z obwodem szkoły - zatwierdzenie tej części arkusza organizacji szkoły nastąpi zaraz po zakończeniu rekrutacji.


III. Polityka kadrowa. Zasady planowania stanowisk kierowniczych i pedagogicznych.


1. Kadra kierownicza:

  • stanowisko wicedyrektora może być tworzone w szkole liczącej co najmniej 12 oddziałów. W szczególnie uzasadnionych przypadkach powyższe normy mogą zostać obniżone, za zgodą organu prowadzącego;

  • pensum dydaktyczne dyrektora i wicedyrektora uzależnione jest od liczby oddziałów;

  • na godziny ponadwymiarowe dyrektora i wicedyrektorów konieczna jest pisemna zgoda organu prowadzącego.

2. Pedagodzy lub psycholodzy:

w każdej szkole podstawowej i gimnazjalnej tworzy się:

  • 1/2 etatu pedagoga lub psychologa do 350 uczniów;

  • 1 etat od 351 uczniów, norma wzrasta o 1/2 etatu o każdych następnych 300 uczniów.

3. Bibliotekarze:

  • 1/2 etatu w szkole do 400 uczniów;

  • 1 etat od 401 uczniów, norma wzrasta o 1/2 etatu o każdych następnych 300 uczniów;

  • czas pracy biblioteki szkolnej i czytelni należy zorganizować biorąc pod uwagę potrzeby uczniów;

  • czas pracy biblioteki szkolnej i czytelni powinien być zaopiniowany przez radę pedagogiczną.


4. Świetlice w szkołach podstawowych:

  • utworzenie etatu jest możliwe po uzgodnieniu z organem prowadzącym. Dyrektor szkoły przedkłada wykaz dzieci objętych zajęciami w świetlicy szkolnej, harmonogram czasu pracy wychowawców świetlicy z poszczególnymi grupami i czas pracy świetlicy.


5. Kadra pedagogiczna.

  1. Przy ustalaniu tygodniowego planu zajęć dla nauczycieli należy przestrzegać zapisów art. 35 ust.1 Ustawy Karta Nauczyciela.

  2. Godziny ponadwymiarowe należy przydzielać w sposób zapewniający osiągnięcie średniego wynagrodzenia nauczyciela, o którym mowa w art. 30 KN.

  3. W przypadku długotrwałej nieobecności nauczycieli spowodowanej chorobą, urlopem macierzyńskim, urlopem dla poratowania zdrowia, wystąpieniem wacatu itp. godziny w pierwszej kolejności należy przydzielić jako godziny ponadwymiarowe. Jeżeli nie ma takiej możliwości należy zatrudnić nauczyciela stażystę na czas zastępstwa. Nauczyciele na wyższych stopniach awansu zawodowego mogą być zatrudnieni po uzyskaniu zgody Kierownika Biura Edukacji i Wychowania.

  4. Troska o jakość nauczania wymusza zasadę przygotowania miejsc pracy w pierwszej kolejności dla nauczycieli o najwyższych kwalifikacjach:

  • w projektach organizacyjnych nie należy planować zatrudnienia nauczycieli - emerytów,

  • należy też zdecydowanie unikać zatrudnienia nauczycieli, którzy mają zagwarantowany etat w innej placówce,

  • zatrudnienie w/w nauczycieli, jak i nauczycieli-emerytów może mieć miejsce w przypadkach szczególnych, po uprzednim uzyskaniu informacji z Biura Edukacji i Wychowania i Powiatowego Urzędu Pracy w Wałbrzychu o braku kandydatów określonej specjalności wśród nauczycieli poszukujących pracy, jednak nie wcześniej niż po 20 sierpnia 2012 r.


6. Ustalenia pozostałe:

  • nauczyciele prowadzący zajęcia rehabilitacyjne w "Międzyszkolnych ogniskach ćwiczeń skolioz" zatrudnieni są w Publicznym Gimnazjum nr 6 w Wałbrzychu.


IV. Pracownicy administracji i obsługi.

Przydziela się etaty pracowników administracyjno-obsługowych w poszczególnych jednostkach

wg zestawienia:


Placówka

Iiczba etatów adm. obsł. ogółem

w tym

Strażnik przejścia

Palacz sezonowy

Opiekun dzieci niepełno-sprawnych

Pracow-nicy do obsługi boiska Orlik

Pracownicy do obsługi boiska wielofunkcyjnego

Asystent romski

Pracow-nicy basenu

Pozostali

pracownicy

PSP nr 2

11,5


4






7,5

PSP nr 5

10,625


4






6,62

PSP nr 6

4,75

1







3,75

PSP nr 12

5,5

1







4,5

PSP nr 15

9,0

1







8,0

PSP nr 17

4,63








4,63

PSP nr 21

16,5





0,5


3,5

12,5

G ZS nr 2

12,0

1



1




10,0

PSP nr 23

6,5






1


5,5

ZSzOI

20,25



1





19,25

PSP nr 28

10,5

1







9,5

PSP nr 30

6,25






1


5,25

PSP nr 31

4,75


1,71






3,04

PSP nr 37

7,125

1







6,125

ZSP nr 1

4,75








4,75

ZSP nr 2

8,25


1,5






6,75

PG nr 1

8,75




1




7,75

PG nr 3

6,875


2






4,875

PG nr 4

3,5

1







2,5

PG nr 5

4,5








4,5

PG nr 6

8,0





0,5



7,5

PG nr 7

4,875








4,875

PG nr 12

4,0








4,0

PG nr 13

3,5








3,5

PS nr 4

2,375








2,375

PS nr 14

6,8








6,8

IPS nr 17

12,0








12,0

Ogółem :

208,055

7

13,21

1

2,0

1

2

3,5

178,345


W przydzielonych etatach dla szkół, które muszą realizować dodatkowe zadania uwzględniono:

a) dla jednostek które posiadają boisko szkolne Orlik dodatkowo 1 etat,

b) dla jednostek które posiadają basen dodatkowo 3,5 etatu,

c) dla jednostek które zatrudniają strażników przejść dodatkowo 1 etat,

d) dla jednostek które posiadają kotłownie c. o dodatkowe etaty zgodnie z przepisami,

e) dla jednostek które posiadają oddziały integracyjne dodatkowo 1 etat na dowóz uczniów,

f) dla jednostek które posiadają asystenta romskiego dodatkowo 1 etat.

g) dla jednostek które posiadają wielofunkcyjne boisko szkolne z wyposażeniem (udostępnianie mieszkańcom Wałbrzycha poza godzinami nauki w szkole) dodatkowo 0,5 etatu.

Podział etatów w odrębnych szkołach funkcjonujących we wspólnych obiektach uzależniony jest od zapisów umowy zawartej pomiędzy szkołami (uzgodnienia dokonują dyrektorzy), przy czym łączna suma etatów na obiekt nie może przekroczyć sumy etatów ustalonych wg powyższych zasad dla obu szkół.

Zmiana liczby etatów następować będzie przy wzroście lub spadku co najmniej o 150 uczniów w szkole o 0,25 etatu.


Powiadom znajomego