W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Wałbrzychu
Plac Magistracki 1
58-300 Wałbrzych
tel. 74 665 51 00

Spis telefonów : do pobrania

email: um@um.walbrzych.pl

NIP: 8861005204 REGON: 000579595
TERYT Gminy: 0265011

E-PUAP link do Platformy : e-puap
Adres skrytki e-puap : /umwalbrzych/skrytka

Strona archiwalna BIP

WYMIANA DOWODU OSOBISTEGO

 



URZĄD MIEJSKI W WAŁBRZYCHU

PL. MAGISTRACKI 1, 58-300 WAŁBRZYCH

TEL. 074/66 55 100, FAX 074/66 55 118

www.um.walbrzych.pl

www.bip.um.walbrzych.pl

KARTA INFORMACYJNA <WYMIANA DOWODU OSOBISTEGO>

Podstawa prawna

  1. Ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 ze zm.) 

  2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. Nr 98 z 2000 r. poz. 1071 ze zm.)

  3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty ( Dz. U. Nr 47, poz. 384 )

  4. Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludnosci i dowodach osobistych ( Dz. U. Nr 39, poz. 306)

Wymagane dokumenty

Do wymiany dowodu osobistego obowiązana jest osoba w przypadku: zmiany danych zamieszczonych w dowodzie osobistym, upływu terminu ważności dowodu osobistego, uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniajacej ustalenie tożsamości osoby.

  1. 1. Dwie aktualne wyraźne i jednakowe fotografie , o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek soby, której wniosek dotyczy, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy.

  2. 2. Odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński

  3. 3. Odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku

  4. 4. Dokument z fotografią na potwierdzenie tożsamości osoby

  5. 5 Poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa - jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.

Wzory dokumentów do pobrania

Wniosek o wydanie dowodu osobistego

Komórka odpowiedzialna za prowadzenie sprawy

Dział Spraw Obywatelskich - Zespół Dowodów Osobistych

Miejsce składania dokumentów

ul. Matejki 1, pok. 5

Termin załatwienia sprawy

Termin odbioru dowodu osobistego jest wskazany na części
B formularza, które klient otrzymuje po złożeniu wniosku - jest to termin 30 dni - uzależniony od pracy Centrum Personalizacji Dokumentów w Warszawie

Tryb odwoławczy

Realizacja usługi następuje po akceptacji strony ( poprzez złożenie podpisu na części A formularza )

Informacje dodatkowe

1. Stawiennictwo wnioskodawcy jest obowiązkowe

2. Wniosek składa się osobiście, z wyjątkiem:

- osoby małoletniej, która nie ukończła 13. roku życia, za którą wniosek składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców lub opiekuna ustanowionego przez sąd, poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza; jest wymagana obecność osoby małoletniej, jeżeli ukończyła 5 lat

- osoby małoletniej, która ukończyła 13. rok życia, a nie ma obowiązku posiadania dowodu osobistego, za którą wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd

- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, za którą wniosek składają rodzice albo jeden z rodziców wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza

- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską lub osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, za którą wniosek składa odpowiednio opiekun lub kurator ustanowiony przez sąd.

W przypadku niemożności złożenia wniosku z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, osoba zawiadamia o tym organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich się ona znajduje.

3. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie, głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy

4. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączenia fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady wzroku

5. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączenia fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej

6. Osoby, których dokumenty zostały sporządzone w Urzędzie Stanu Cywilnego w miejscu, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego nie składa wymaganych aktów lecz potwierdza fakt ich posiadania w miejscowym Urzędzie Stanu Cywilnego w oznaczonym do tego miejscu na składanym formularzu

Załączniki

Powiadom znajomego