Wyciąg z protokołu kontroli przeprowadzonej w Wałbrzyskim Ośrodku Kultury
BAWiK.1711.03/11 Wałbrzych, dnia 06 kwietnia 2011 r.
Wyciąg z protokołu
kontroli przeprowadzonej w Wałbrzyskim Ośrodku Kultury
58-304 Wałbrzych ul. Andersa 185.
Działając na podstawie upoważnienia Nr WOiSO.DO-0077/31/11 z dnia 8 marca 2011 roku podpisanego przez Prezydenta Miasta Wałbrzycha, w okresie od 09 marca 2011 roku do 28 marca 2011 r. kontrolę przeprowadził pracownik Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu.
Zakresem kontroli objęto:
1. prawidłowość i zgodność z prawem zawieranych umów najmu, dzierżawy i użyczenia, 2. realizację zaleceń wydanych po przeprowadzonej kontroli w 2010 roku.
Szczegółowe ustalenia zawarto w protokole kontroli, dwustronnie podpisanym w dniu
29 marca 2011 roku do treści którego, zastrzeżeń nie wniesiono.
W wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia, do których w szczególności zaliczyć należy:
-
w zakresie prawidłowości i zgodności z prawem zawierania umów najmu, dzierżawy
i użyczenia:
- użyczanie i wynajem części nieruchomości osobom trzecim bez dostosowania treści
§ 3 pkt 2 zawartej umowy użyczenia nr 1091/04 do aktualnych okoliczności,
- obciążanie podmiotów niezgodnie z zawartymi umowami tj. za użyczenie pomieszczeń,
zamiast za media,
- ustalanie wysokości opłat bez sporządzenia kalkulacji rozgraniczającej opłaty
za poszczególne media oraz za lokal.
-
w zakresie realizacji zaleceń wydanych po przeprowadzonej kontroli w 2010 roku:
- opracowanie polityki (zasad) rachunkowości (zał. nr 1 do Zarządzenia Nr 11/2010
Dyrektora Wałbrzyskiego Ośrodka Kultury z dnia 22.12.2010 r. w sprawie wprowadzenia
uregulowań prawnych w zakresie finansów, na podstawie nieobowiązujących aktów
prawnych w dniu jej wydania oraz na podstawie aktów nie dotyczących instytucji.
Wprowadzone do stosowania symbole i nazewnictwo kont w załączniku nr 1 różnią się od
wprowadzonych w załączniku nr 2 powyższego Zarządzenia Nr 11/2010.
- podjęcie działań w okresie od czerwca 2010 roku do stycznia 2011 roku, które
nie doprowadziły do umownego uregulowania terminu płatności za opłaty dot. lokalu
użytkowego przy ul. Broniewskiego 65A,
- opłacenie z jednodniowym opóźnieniem (w jednym przypadku w okresie poddanym
kontroli) częściowego zobowiązania w kwocie 345,00 zł.
Powyższe nieprawidłowości świadczą o niewykonaniu 3 z 6 wydanych zaleceń pokontrolnych. Ponadto, w związku ze wzrostem stawki VAT z 22% na 23% od dnia
01 stycznia 2011 roku nie dokonano zmian w zawartych umowach i porozumieniu w części dot. wysokości miesięcznej odpłatności brutto. Fakt ten wpłynął na obciążanie podmiotów obniżoną kwotą netto począwszy od miesiąca stycznia 2011 r. w stosunku do 2010 roku Wskazany termin płatności na niektórych fakturach Vat wystawianych przez instytucję nie
wynika z umownych postanowień.
Odpowiedzialność za nieprawidłowości związane z oddaniem części nieruchomości osobom trzecim, nie wykonanie trzech zaleceń pokontrolnych z przeprowadzonej kontroli w 2010 roku, i inne ponosi dyrektor i główny księgowy instytucji.
Usunięcie ujawnionych nieprawidłowości nastąpi poprzez realizację wydanych zaleceń pokontrolnych.