Prezydent Miasta Wałbrzycha - Roman Szełemej

Sekretariat:

Urząd Miejski w Wałbrzychu
Plac Magistracki 1
58-300 Wałbrzych
tel: (74) 665 - 51 - 00
tel: (74) 665 - 51 - 18
e-mail: um@walbrzych.eu


 

Kompetencje Prezydenta Miasta

1.Prezydent jest kierownikiem Urzędu i zwierzchnikiem służbowym pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych Miasta.

2. Prezydent kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy Prezydenta, Sekretarza, Skarbnika oraz kierowników komórek organizacyjnych Urzędu.

3. W czasie nieobecności Prezydenta (urlop, choroba inna krótkotrwała nieobecność) obowiązki pełni Zastępca Prezydenta lub inny pracownik kierownictwa Urzędu, któremu Prezydent powierzy wykonywanie tych obowiązków w drodze zarządzenia ze wskazaniem terminu i okresu trwania powierzenia obowiązków.

4. Prezydent jako kierownik Urzędu:

1) reprezentuje Urząd na zewnątrz,

2) wyznacza cele i zadania do realizacji przez pracowników Urzędu oraz określa Politykę Jakości,

3) zapewnia organizacyjne i materialne warunki niezbędne do wykonywania zadań przez pracowników Urzędu,

4) ustala kierunki polityki kadrowej w Urzędzie,

5) wydaje zarządzenia, dyspozycje i polecenia służbowe,

6) sprawuje nadzór nad realizacją zadań realizowanych w Urzędzie oraz nad przestrzeganiem zasad praworządności,

7) koordynuje działalność komórek organizacyjnych Urzędu,

8) w drodze zarządzenia ustala liczbę Zastępców Prezydenta,

9) powołuje i odwołuje Zastępców Prezydenta oraz zatrudnia i zwalnia pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych Miasta,

10) przyjmuje i dokonuje analizy danych oświadczeń majątkowych składanych przez Zastępców Prezydenta, Sekretarza, Skarbnika, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, osób zarządzających i członków organu zarządzającego gminną osobą prawna oraz osób wydających decyzje administracyjne w imieniu Prezydenta.

5. Prezydent określone sprawy Miasta może powierzyć do prowadzenia w swoim imieniu Zastępcy Prezydenta lub Sekretarzowi.

6. W celu realizacji zadań Prezydent może zatrudniać Asystentów i Doradców, którzy działają w zakresie spraw powierzonych w zakresach obowiązków oraz na podstawie udzielonych pełnomocnictw i upoważnień.

7. W celu realizacji przedsięwzięć o charakterze ogólnomiejskim Prezydent może w szczególności:

1) ustanawiać Pełnomocników lub zawierać umowy wolontariatu z Wolontariuszami działającymi w jego imieniu

w zakresie spraw powierzonych i określonych w odrębnych pełnomocnictwach lub umowie wolontariatu,

2) powoływać zespoły opiniodawczo – doradcze, których zadaniem może być formułowanie kierunków rozwoju  bądź działania, a także wyrażenia opinii i ocen o charakterze ogólnym w dziedzinie działalności Miasta, dla której zespół został powołany. Powołanie zespołu następuje w drodze zarządzenia, które określa między innymi zakres oraz czas działania. Obsługa organizacyjno – techniczna osób i zespołów, o których mowa w ust. 1 należy do komórek organizacyjnych Urzędu wskazanych przez Prezydenta.

8. Jeżeli wymaga tego realizacja wspólnych zadań lub koordynacja działań komórek organizacyjnych Urzędu Prezydent powołuje zespoły zadaniowe.

Prezydent Miasta:

  1. wykonuje uchwały Rady Miasta i zadania Miasta określone przepisami prawa,
  2. kieruje bieżącymi sprawami Miasta i reprezentuje je na zewnątrz,
  3. jako Kierownik Urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników miejskich jednostek organizacyjnych.

Prezydent Miasta nadzoruje w szczególności sprawy:

  1. obsługi prawnej,
  2. działalności kontrolnej Urzędu Miasta oraz realizacji wniosków pokontrolnych organów kontroli zewnętrznej i wewnętrznej,
  3. bezpieczeństwa i porządku publicznego,
  4. zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, ochrony przeciwpowodziowej, koordynowania spraw związanych z działalnością Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego,
  5. planowania oraz koordynacji przedsięwzięć obrony cywilnej i powszechnej samoobrony na terenie miasta, spraw obronnych oraz świadczeń na rzecz obrony i w celu zwalczania klęsk żywiołowych, ochrony przeciwpożarowej,
  6. audytu wewnętrznego,
  7. współdziałania z organami samorządowymi i właściwymi organami administracji rządowej,
  8. związane z kreowaniem, programowaniem i promocją rozwoju gospodarczego miasta, realizacją zadań właścicielskich w spółkach prawa handlowego,
  9. współdziałania ze środkami masowego przekazu,
  10. ochrony informacji niejawnych,
  11. bezpieczeństwa i higieny pracy,
  12. osób niepełnosprawnych,
  13. oświaty i wychowania.

 

Pod bezpośrednim nadzorem Prezydenta Miasta wykonują zadania:

  1. Sekretarz Miasta,
  2. Skarbnik Miasta,
  3. Straż Miejska Ostrołęki,
  4. Biuro Kontroli i Skarg,
  5. Biuro Prawne,
  6. Referat Zarządzania Kryzysowego,
  7. Wydział Rozwoju Gospodarczego i Promocji Miasta,
  8. Wydział Oświaty,
  9. Samodzielne stanowisko ds. bezpieczeństwa i higieny pracy,
  10. Audytor Wewnętrzny,
  11. Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych,
  12. Pełnomocnik ds. komunikacji społecznej i obsługi inwestora,
  13. Pełnomocnik ds. osób niepełnosprawnych.
  14. Rzecznik prasowy.

Życiorys Prezydenta

Janusz Kotowski został po raz trzeci został wybrany na urząd Prezydenta Ostrołęki uzyskując poparcie 53,61 % wyborców (8562 osoby) w II turze wyborów samorządowych w dn. 30.11.2014 r. Uroczyste ślubowanie i ponowne objęcie urzędu nastąpiło 9.12.2014 r. Kadencja prezydenta miasta trwa tak jak w przypadku Rady Miasta 4 lata.

Z samorządem miejskim związany od 1998 r. kiedy po raz pierwszy został radnym i Przewodniczącym Rady Miasta Ostrołęki. Pełnił tę funkcję nieprzerwanie także w następnej kadencji, aż do czasu objęcia funkcji Wicemarszałka Województwa Mazowieckiego (2005 - 2006), na Mazowszu odpowiadał za sprawy kultury i ochrony środowiska. Janusz Kotowski został wybrany po raz pierwszy na urząd Prezydenta Ostrołęki w II turze wyborów samorządowych w dn. 26.11.2006 r., uzyskując poparcie 68,3% wyborców (9662 głosy).

Janusz Kotowski ukończył I Liceum Ogólnokształcące im. Gen. Józefa Bema w Ostrołęce, a później studia filozoficzno-teologiczne i podyplomowe ekonomiczno-menedżerskie. Przez kilkanaście lat zawodowo związany z oświatą. Był nauczycielem w kilku ostrołęckich szkołach średnich, współzałożycielem i dyrektor Społecznego Liceum Ekonomicznego. Prowadził zajęcia z filozofii, socjologii i języka niemieckiego dla studentów. Pracował jako wicedyrektor i kierownik hali Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ostrołęce.

Jest członkiem partii Prawo i Sprawiedliwość.

Prezydent Kotowski jest żonaty, ma dwóch synów i córkę. Oprócz zaangażowania społeczno-samorządowego jego pasją jest niezmiennie piłka nożna, filozofia i teologia, turystyka górska uprawiana w Tatrach.