URZĄD MIEJSKI W WAŁBRZYCHU

PL. MAGISTRACKI 1, 58-300 WAŁBRZYCH

TEL. 074/66 55 100, FAX 074/66 55 118

www.um.walbrzych.pl

www.bip.um.walbrzych.pl

 

 

KARTA INFORMACYJNA

Zamiana nieruchomości

Podstawa prawna

  1. art. 15 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 782 ze zmianami)

  2. uchwała Nr XXXIV/138/04 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 29 grudnia 2004 r w sprawie zasad nabywania, zbywania, obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu z późniejszymi zmianami.

Wymagane dokumenty

wniosek zainteresowanego

Wzory dokumentów do pobrania

nie wymagane

Komórka odpowiedzialna za prowadzenie sprawy

Biuro Infrastruktury i Nieruchomości

ul. Kopernika 2, pok .nr 104 (1 piętro )

  • szczegółowe informacje na temat realizacji procesu uzyskać można pod numerami telefonów:

    74 6655221,

    74 6655225,

     

Miejsce składania dokumentów

Biuro Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu

ul. Sienkiewicza 6-8, tel. 074 6488504, 074 6488505

Termin załatwienia sprawy

około 12 miesięcy, w indywidualnych przypadkach termin ten może być dłuższy (konieczność dokonania podziału geodezyjnego, uregulowania stanu prawnego nieruchomości itp.)

Opłaty

nie podlega opłacie skarbowej

Tryb odwoławczy

brak

Informacje dodatkowe

Zamiany nieruchomości pomiędzy Gminą Wałbrzych a osobami fizycznymi, osobami prawnymi lub Skarbem Państwa regulowane są przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity. Dz. U. z 2015, poz. 782 ze zmianami) oraz przepisami uchwały Nr XXXIV/138/04 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 29 grudnia 2004 r w sprawie zasad nabywania, zbywania, obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu z późniejszymi zmianami.

Zamiana nieruchomości dokonywana jest na wniosek zainteresowanego lub z urzędu. Po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku przez merytoryczne Biura Urzędu Miejskiego i po podjęciu decyzji przez Prezydenta Miasta, rzeczoznawca majątkowy dokonuje wyceny wartości zamienianych nieruchomości. Prezydent Miasta wydaje zarządzenie w sprawie zamiany i zasad jej przeprowadzenia. Z przeprowadzonych negocjacji sporządza się protokół rokowań, który stanowi podstawę do podpisania aktu notarialnego. Koszty związane z przygotowaniem dokumentacji : wyceny nieruchomości ponoszą strony, każda za swoją nieruchomość natomiast koszty zawarcia aktu notarialnego i wpisu w księdze wieczystej ponosi wnioskodawca. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.